Discussie: de Israëltheologie

De veelbesproken discussie over de status van Israël in de protestantse theologie

‘De kerk kan prima zonder Israëltheologie’
Door Jan Offringa

‘Kerkorde is kristalhelder’
Door Dick Pruiksma

Israël en een onverstoorbare religie?
Door Anne Marijke Spijkerboer

‘Ik wil de mist doen optrekken in de relatie tussen kerk en Israël’
Reflecterend slot door Jan Offringa

Naar aanleiding van deze discussie organiseerde de PThU een studiedag over dit onderwerp
Lees hier de teksten van deze studiedag

Een gedachte over “Discussie: de Israëltheologie

Voeg uw reactie toe

  1. In de discussie over de verhouding tussen kerk en Israël besluit prof. dr. Rick Benjamins met de volgende alinea:
    “Ik zou langs deze lijn, heel kort gesteld, willen inbrengen dat Jezus een jood was, maar dat het christendom niet Israëlitisch hoeft te worden begrepen. Het christendom heeft zich uit het jodendom in een hellenistische context ontwikkeld tot een zelfstandige religie, van waaruit interreligieuze gesprekken gevoerd kunnen worden op voet van gelijkwaardigheid. De “onopgeefbare verbondenheid met Israël” is een dusdanig onhelder en geladen christelijk theologisch concept dat het aan die gesprekken helemaal niets bijdraagt.”

    Einde citaat.

    Hoe is mogelijk dat in één zin zoveel onzin wordt gepredikt?
    Jezus was niet een jood, Hij is een jood.
    Het christendom kan alleen maar Israëlitisch worden begrepen.
    Wij – die geloven – zijn kinderen van Abraham, door het geloof in Jezus Christus.
    Wij delen in de erfenis die aan het Zaad van Abraham is beloofd.
    Het gaat om recht hebben op de erfenis, om datgene wat de HEERE God aan Abraham heeft beloofd. Adam heeft het verprutst, net als wijzelf, maar nu zijn wij door het geloof weer kinderen van God.
    Wij hebben recht op het zoonschap door Gods genade.
    Het christendom is geen zelfstandige religie, is niet uit de lucht komen vallen.
    Ik kan Rick Benjamins adviseren de bijdrage van Anne Marijke Spijkerboer beter te bestuderen, dan wel de Bijbel te lezen.
    Gesprekken voer je altijd op basis van gelijkwaardigheid.
    In Jezus Christus is geen onderscheid tussen tussen Jood en Griek, slaaf en vrije, man en vrouw.
    De ‘onopgeefbare verbondenheid’ is helemaal geen vaag begrip, het tekent juist de warme liefdesband die er eeuwenlang is tussen het volk Israël – Gods oogappel – en de gemeente van Jezus Christus.
    Nu de kerk eindelijk haar schuld belijdt, geeft zij aan dat het niet een loze kreet is geweest, maar dat zij werkelijk betrokken is bij de toekomst van Israël.
    Want de HEERE Jezus Christus zal komen in Sion, Zijn voeten zullen op de Olijfberg staan en dan gaan wij juichend en zingend Hem in de lucht tegemoet.
    Want wij zijn immers eerstelingen, de eerste vruchten van de oogst!
    Geprezen zij de God van Israël, de Vader van onze Heere Jezus Christus.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: